Nabór wniosków do programu
"Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością"
dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026
Informacja o naborze wniosków do programu „Asystent osobisty osoby
z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło nabór wniosków do programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026 realizowanego ze środków finansowych Funduszu Solidarnościowego.
Głównym celem Programu jest wprowadzenie usług asystencji osobistej jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym, której adresatami są:
1. dzieci od ukończenia 2. roku życia do ukończenia 16. roku życia posiadające orzeczenie
o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji oraz
2. osoby z niepełnosprawnościami posiadające orzeczenie o:
-
znacznym stopniu niepełnosprawności albo
-
umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, albo
-
traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2025 r. poz. 913).
Za realizację usługi asystencji osobistej w ramach Programu uczestnik nie ponosi odpłatności. Uczestnicy programu będą mieli możliwość skorzystania z wsparcia asystenta w różnych sferach życia, w tym:
- wsparcia uczestnika w czynnościach samoobsługowych, w tym utrzymaniu higieny osobistej,
- wsparcia uczestnika w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w rodzinie,
- wsparcia uczestnika w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania,
- wsparcia uczestnika w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się z otoczeniem.
Osoby zainteresowane, chcące skorzystać z usług asystenta proszone są
o wypełnienie karty zgłoszenia. Kartę należy dostarczyć wraz z kserokopią aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności do siedziby Ośrodka Pomocy Społecznej w Sulechowie, ul. Jana Pawła II 52, 66-100 Sulechów do dnia 28 listopada 2025r.
W przypadku pytań, wątpliwości lub trudności z wypełnieniem karty zgłoszenia prosimy o kontakt telefoniczny z pracownikami OPS w Sulechowie pod numerem tel. (68) 478 22 49; 478 22 50.
Podstawą prawną Programu jest art. 7 ust. 5 ustawy z dnia 23 października 2018r. o Funduszu Solidarnościowym (Dz. U. z 2024r. poz. 1848). Nabór wniosków przeprowadzony zostanie zgodnie z art. 13 ww. ustawy.
Ważne
Złożenie wniosku nie jest jednoznaczne z przyznaniem pomocy asystenta osobistego osoby z niepełnosprawnością. Przyznanie asystenta uzależnione jest przede wszystkim od środków finansowych, które Gmina uzyska na realizację programu oraz liczby osób, które zechcą być uczestnikami Programu.
Kolejność zgłoszeń nie ma wpływu na wynik naboru uczestników do Programu.
Więcej informacji na stronie internetowej:
https://www.gov.pl/web/rodzina/nabor-wnioskow-w-ramach-resortowego-programu-ministra-rodziny-pracy-i-polityki-spolecznej-asystent-osobisty-osoby-z-niepelnosprawnoscia-dla-jednostek-samorzadu-terytorialnego--edycja-2026